Open menu Close menu

Med input fra over 1.800 elever viser undersøgelsen en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres mulighed for medbestemmelse i undervisningen.

”Resultaterne understreger behovet for en folkeskole, hvor elevernes stemme vægtes, og deres rettigheder respekteres,” udtaler Bente Boserup, forperson for Børnerådet og opdragsgiver på rapporten.

Det er helt enkelt: Hvis vi vil have elever, der trives og er motiverede, skal vi give dem medbestemmelse i skolen. Elevernes stemme er nøglen til en folkeskole, der både løfter og engagerer. Bente Boserup
Forperson, Børnerådet

Hun fortsætter: "Det er helt enkelt: Hvis vi vil have elever, der trives og er motiverede, skal vi give dem medbestemmelse i skolen. Elevernes stemme er nøglen til en folkeskole, der både løfter og engagerer."

Nøgleresultater fra undersøgelsen:

  • 3 ud af 5 elever svarer, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de arbejder med i undervisningen.
  • Under 10 % af eleverne oplever, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser.
  • Over halvdelen af eleverne ønsker sig mere medbestemmelse i undervisningen.

Formand for Danske Skoleelever, Caroline Helene Hermansen, siger: "Når vi elever får medbestemmelse og bliver inddraget, så bliver undervisningen mere end bare en sur pligt. Vores motivation for at lære bliver større, og det bliver mere meningsfuldt at gå i skole. Vi kan kun høste fordele ved inddragelse.”

Fagfornyelsen: Et afgørende moment for fremtidens folkeskole

Ekspertgruppen for fagfornyelse arbejder netop nu på folkeskolens ny fagplaner, som skal danne grundlag for undervisning i fagene fremadrettet. Ifølge Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark er det på tide, at medbestemmelse bliver et fundament i tilrettelæggelsen af undervisningen, og at elevinddragelse derfor skrives ind i fagfornyelsen.

Generalsekretær i UNICEF Danmark, Susanne Dahl, påpeger:
"Det siger sig selv, at børn har lettere ved at lære, hvis undervisningen tager udgangspunkt i deres interesser og involverer deres perspektiver, så selvfølgelig skal elevernes medbestemmelse fylde mere i de kommende fagplaner. Og det er ikke alene en god idé – eleverne har ifølge Børnekonventionen faktisk ret til at blive inddraget."

Med denne undersøgelse ønsker Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark at cementere elevinddragelse og medbestemmelse som en central del af fremtidens folkeskole, så eleverne går fra at være passive modtagere af undervisning til at blive aktive medskabere af skolen.

Medbestemmelse i undervisningen - set fra elevernes perspektiv

Download PDF

Mediepartner i børnehøjde

For at give elever størst mulig indsigt i deres ret til medbestemmelse har organisationerne bag rapporten valgt at samarbejde med Ultra Nyt, DR´s nyhedsredaktion for børn. Således laver Ultra Nyt er sær-udsendelse med titlen ”MÅ IKKE NOGET”, der sætter fokus på værdien af børns rettigheder og ret til medbestemmelse. Desuden følger nyhedsredaktionen på Ultra Nyt op på rapportens resultater.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
Skole og uddannelse

Ny undersøgelse: Folkeskolen svigter elevernes ret til medbestemmelse

Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark offentliggør i dag rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Danmark dumper i medbestemmelse i undervisningen

Sammen med Caroline Hermansen, formand for Danske Skoleelever og Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark kalder Børnerådets forperson Bente Boserup på mere medbestemmelse i undervisningen i et fælledebatindlæg bragt i Berlingske i forbindelse med lanceringen af rapporten: Medbestemmelse i undervisningen - fra elevernes perspektiv.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i skolen – fra elevernes perspektiv

I samarbejde med Unicef Danmark og Danske Skoleelever har vi spurgt 1800 skoleelever i 7.-9. klasser landet over, hvordan de oplever at gå i skole, og hvordan de oplever at blive inddraget i undervisningen.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i undervisningen: Vestre Skole i Grindsted inddrager eleverne gennem projektbaseret læring

Siden 2022 har Vestre Skole i Grindsted arbejdet med Playful Learning. Eleverne er nu medskabere af undervisningen, som foregår tværfagligt og projektbaseret. De er selv med til at bestemme alt fra emne til form og produkt.