Open menu Close menu

Kære Mattias Tesfaye

Som organisationer, der arbejder for at sikre elevernes trivsel, udvikling og rettigheder, vil vi på det kraftigste fraråde at du uden skelen til forskning og faglige argumenter, strammer ordensbekendtgørelsen med mere fokus på straf og eksklusion. Det virker ikke. Og kan i værste fald føre til mere uhensigtsmæssig adfærd og få udfordringer og konflikter i skolefællesskaberne til at vokse. 

Eleverne mangler ikke sanktioner og eftersidninger, men politikere, der prioriterer ordentlige rammer og ressourcer på deres skole.

Børn og unge gør det godt, når de kan, og uhensigtsmæssig adfærd opstår ikke i et vakuum, men som et resultat af de relationer og rammer børnene tilbydes. Vi skal insistere på, at børn og unge skal være omgivet af voksne, der har mulighed for at arbejde nysgerrigt med at forstå dynamikker og årsager bag deres adfærd og altid med udgangspunkt i det fællesskab børnene indgår i.

Ledere, lærere og pædagoger arbejder hver eneste dag professionelt med at tage vare på alle børn og unges faglige og sociale udvikling og fællesskaber i skolen. De er uddannet i et tidssvarende børnesyn, hvor børns adfærd forstås kontekstafhængigt.

Ministeren siger, at det skal være trygt for alle børn at komme i skole og at det ikke handler om jura, men om pædagogik.

Så langt er vi enige. 

Derfor er det selvfølgelig heller ikke ordentligt over for skolens voksne (og slet ikke over for eleverne!) at man ad bagvejen – ved en bekendtgørelsesændring – indfører et børnesyn, der ikke harmonerer med folkeskolens formålsparagraf og er helt ude af trit med den forskning og det børnesyn, som bør gennemsyre skolens kultur og praksis.

Så lad os gøre dét, der virker. Invitér parterne i Sammen om Skolen til at få skrevet et tidssvarende børnesyn frem i en ændret ordensbekendtgørelse. Så skolens kultur og praksis funderes i en fælles erkendelse af, at udfordrede elever og fællesskaber skal mødes af fagligt funderede pædagogiske indsatser, og at betingelserne for at arbejde med trivselsfremme, tilhør og konflikthåndtering styrkes.

Fordi vi ikke kan acceptere, at børn, der i forvejen står på kanten af fællesskabet, svigtes.

På vegne af

Børnerådet, Børns Vilkår, Danske Skoleelever, De Anbragtes Vilkår, Red Barnet, Skole og Forældre, og UNICEF Danmark

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
Skole og uddannelse

Ny undersøgelse: Folkeskolen svigter elevernes ret til medbestemmelse

Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark offentliggør i dag rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Danmark dumper i medbestemmelse i undervisningen

Sammen med Caroline Hermansen, formand for Danske Skoleelever og Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark kalder Børnerådets forperson Bente Boserup på mere medbestemmelse i undervisningen i et fælledebatindlæg bragt i Berlingske i forbindelse med lanceringen af rapporten: Medbestemmelse i undervisningen - fra elevernes perspektiv.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i skolen – fra elevernes perspektiv

I samarbejde med Unicef Danmark og Danske Skoleelever har vi spurgt 1800 skoleelever i 7.-9. klasser landet over, hvordan de oplever at gå i skole, og hvordan de oplever at blive inddraget i undervisningen.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i undervisningen: Vestre Skole i Grindsted inddrager eleverne gennem projektbaseret læring

Siden 2022 har Vestre Skole i Grindsted arbejdet med Playful Learning. Eleverne er nu medskabere af undervisningen, som foregår tværfagligt og projektbaseret. De er selv med til at bestemme alt fra emne til form og produkt.