Open menu Close menu

Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark har sammen udgivet rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.

Med input fra over 1.800 elever viser undersøgelsen en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres mulighed for medbestemmelse i undervisningen. 

Nøgleresultater fra undersøgelsen:

  • 3 ud af 5 elever svarer, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de arbejder med i undervisningen.

  • Under 10 % af eleverne oplever, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser. 

  • Over halvdelen af eleverne ønsker sig mere medbestemmelse i undervisningen.

Rapporten munder ud i en række anbefalinger til, hvordan medbestemmelse og elevinddragelse kan bliver en del af fagfornyelse i folkeskolen. 

 

Anbefaling til ekspertgruppen for fagfornyelsen

Anbefaling 1: Skriv medbestemmelse i undervisningen ind i beslutningsgrundlaget til forligskredsen.

Anbefalinger til politikere

Anbefaling 2: Skriv medbestemmelse ind i opdraget til fagudvalgene.

Anbefaling 3: Fokusér på elevinddragelseskompetencer i evaluering af læreruddannelsesreform. 

Anbefaling 4: Prioritér og investér i forskning og udvikling af læringsmaterialer om medbestemmelse i undervisningen.

Anbefalinger til fagudvalgene, der skal udvikle folkeskolens nye fagplaner

Anbefaling 5: Udvikl en inddragelsesdidaktik for alle fag.

Anbefaling 6: Involvér eleverne i udviklingsarbejdet med de nye fagplaner. 

Anbefaling til professionshøjskolerne

Anbefaling 7: Prioritér elevinddragelseskompetencer
på læreruddannelsen og efter- og videreuddannelse. 

Anbefaling til skoleledelserne

Anbefaling 8: Prioritér inddragelse og medbestemmelse i skolekulturen og det faglige fundament for skolen. 

 

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
Skole og uddannelse

Ny undersøgelse: Folkeskolen svigter elevernes ret til medbestemmelse

Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark offentliggør i dag rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Danmark dumper i medbestemmelse i undervisningen

Sammen med Caroline Hermansen, formand for Danske Skoleelever og Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark kalder Børnerådets forperson Bente Boserup på mere medbestemmelse i undervisningen i et fælledebatindlæg bragt i Berlingske i forbindelse med lanceringen af rapporten: Medbestemmelse i undervisningen - fra elevernes perspektiv.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i skolen – fra elevernes perspektiv

I samarbejde med Unicef Danmark og Danske Skoleelever har vi spurgt 1800 skoleelever i 7.-9. klasser landet over, hvordan de oplever at gå i skole, og hvordan de oplever at blive inddraget i undervisningen.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i undervisningen: Vestre Skole i Grindsted inddrager eleverne gennem projektbaseret læring

Siden 2022 har Vestre Skole i Grindsted arbejdet med Playful Learning. Eleverne er nu medskabere af undervisningen, som foregår tværfagligt og projektbaseret. De er selv med til at bestemme alt fra emne til form og produkt.