Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark har sammen udgivet rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.
Med input fra over 1.800 elever viser undersøgelsen en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres mulighed for medbestemmelse i undervisningen.
Nøgleresultater fra undersøgelsen:
- 3 ud af 5 elever svarer, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de arbejder med i undervisningen.
- Under 10 % af eleverne oplever, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser.
- Over halvdelen af eleverne ønsker sig mere medbestemmelse i undervisningen.
Rapporten munder ud i en række anbefalinger til, hvordan medbestemmelse og elevinddragelse kan bliver en del af fagfornyelse i folkeskolen.
Anbefaling til ekspertgruppen for fagfornyelsen
Anbefaling 1: Skriv medbestemmelse i undervisningen ind i beslutningsgrundlaget til forligskredsen.
Anbefalinger til politikere
Anbefaling 2: Skriv medbestemmelse ind i opdraget til fagudvalgene.
Anbefaling 3: Fokusér på elevinddragelseskompetencer i evaluering af læreruddannelsesreform.
Anbefaling 4: Prioritér og investér i forskning og udvikling af læringsmaterialer om medbestemmelse i undervisningen.
Anbefalinger til fagudvalgene, der skal udvikle folkeskolens nye fagplaner
Anbefaling 5: Udvikl en inddragelsesdidaktik for alle fag.
Anbefaling 6: Involvér eleverne i udviklingsarbejdet med de nye fagplaner.
Anbefaling til professionshøjskolerne
Anbefaling 7: Prioritér elevinddragelseskompetencer
på læreruddannelsen og efter- og videreuddannelse.
Anbefaling til skoleledelserne
Anbefaling 8: Prioritér inddragelse og medbestemmelse i skolekulturen og det faglige fundament for skolen.