De nye ændringer af bekendtgørelserne vil skærpe kravene til den aldersverifikation, virksomheder anvender, når tobak eller alkohol sælges online. Fremadrettet skal virksomheder, som sælger tobak eller alkohol online, ikke blot oplyse om, hvilket alderskontrolsystem der anvendes. Alderskontrollen skal fremadrettet effektivt kunne verificere, at der ikke sælges tobaksvarer, cigaretter eller alkohol til købere under den fastsatte aldersgrænse. Fx ved at virksomhederne anvender MitID eller knytter brugeroprettelse til gyldig legitimation.
Børnerådet hilser ændringen velkommen og mener, det er afgørende, at de beskyttelsesregler, som beskytter børn og unge mod skadevirkninger af både alkohol, nikotin og tobak, håndhæves grundigt - også selvom købet sker online.
Børnerådet bemærker, at en række onlineplatforme vil være undtaget de nye regler pga. fælles EU-regler. Børnerådet mener her, at det er vigtigt, at der fra ministeret følges op med stor opmærksomhed i forhold til, om reglerne i EU giver en tilsvarende effektiv alderskontrol, når onlineplatformene foranlediger salg af nikotin, tobak eller alkohol. Det er afgørende, at ministeriet følger op hos EU-kommissionen og/eller relevant EU-land, hvis der viser sig at være onlineplatforme, som ikke fører effektiv alderskontrol, og som derfor i praksis gør det muligt for børn og unge under den fastsatte aldersgrænse at købe alkohol, nikotin eller tobak.