Børnerådet kan ikke bakke op om forslaget. Vi er bekymrede for, at Social- og Boligstyrelsens auditfunktion ophører, fordi netop den funktion er afgørende for, at de fem Socialtilsyn har en ensartet praksis og fungerer på samme måde, uanset hvilket børne- og ungehjem, institution eller hvilken plejefamilie, barnet bor i. Opgaverne må derfor som minimum forankres et andet sted.
Den oprindelige intention med auditfunktionen i Social- og Boligstyrelsen er, at Social- og Boligstyrelsen løbende skal understøtte udførelsen af opgaven med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn. Social- og Boligstyrelsen skal derudover løbende følge socialtilsynenes praksis for at sikre, at socialtilsynene opfylder lovens formål, jf. § 1, så det sikres, at godkendelses- og tilsynsopgaven varetages på en systematisk, ensartet, uvildig og fagligt kompetent måde. Med forslaget fjernes dette.
Understøttelse af Socialtilsynene fra centralt hold må ganske enkelt være en nøglefaktor, når man skal sikre både ensretning og ensartethed i fem forskellige enheder. Det kan man ikke forvente, at de 5 socialtilsyn selv skal organisere for de ressourcer, de er tildelt.
Auditfunktionens opgave med at følge tilsynenes praksis omsættes gennem løbende analyse- og evalueringsaktiviteter f.eks. faglige undersøgelser, stikprøver, audits eller interviews, der har til formål at belyse tilsynspraksis med særligt fokus på ensartethed.
Social- og boligstyrelsens auditfunktion har understøttet, at socialtilsynenes praksis omsættes gennem udviklings-, implementerings- og formidlingsaktiviteter, der har til formål at understøtte en systematisk, ensartet og faglig kompetent tilsynspraksis, fx gennem netværk, løbende ledelsesdialog, faglige vejledninger, temadage, fagkonferencer samt udarbejdelse og løbende opdatering af en webbaseret håndbog for tilsynsførende.
Derudover fremgår det af Social- og Boligstyrelsens seneste årlige rapport fra 2022
, som udkom i 2023, at knap en ud af fem af tilbuddene og plejefamilierne oplever, at tilsynene slet ikke eller kun i mindre grad bidrager til at udvikle kvaliteten. Auditfunktionen har også kortlagt socialtilsynenes tilsynsmæssige overvejelser og konkrete metoder, når de fører tilsyn med magtanvendelse i henholdsvis plejefamilier og på tilbud. Rapporten beskriver, at formålet med kortlægningen er at identificere tilsynsmæssige og eventuelle juridiske forskelle mellem socialtilsynene. Auditfunktionen vil i forlængelse af kortlægningen beskrive forskellene og på den baggrund dels iværksætte tiltag med henblik på at sikre en mere ensartet praksis og dels videregive eventuelle juridiske uklarheder til Social- og Boligministeriet. Det er nogle meget omfattende og nødvendige tiltag, som Social- og Boligstyrelsen gennem årene har udført for og med socialtilsynene, som i sidste ende er kommet til gavn for de børn og unge, som har brug for en særlig indsats i form af anbringelse. At det fjernes med lovforslaget, mener vi, skaber grundlag for uensartethed. De fem socialtilsyn er i sagens natur forskellige, og med nedlæggelsen af auditfunktionen øges sandsynligheden for, at forskellighederne øges, således at tilbuddene modtager forskellige tilsyn og sparring, alt efter hvilket af de fem områder, de er beliggende i. Det vil i sidste ende medføre usikkerhed for barnet og barnets retssikkerhed, hvilket er stik imod hensigten med socialtilsynene, som er at skabe sikkerhed for, at børnene ydes en indsats fra tilbud og plejefamilier, som er i overensstemmelse med barnets lov.
Der er fortsat udfordringer med svingende kvalitet af tilbuddene på børne- og ungeområdet, hvad angår magtanvendelser, pædagogisk praksis, andel af uddannet personale og så videre. Der er fortsat behov for målrettet fokus på at udvikle tilsynsopgaverne, så de får endnu højere kvalitet, og i høj grad også så de fem socialtilsyn leverer en ensartet kvalitet i deres tilsynsarbejde. Det kræver fælles vidensopsamling, metodeudvikling og afrapportering omkring kvaliteten af tilbuddene på tværs af de 5 socialtilsyn.
Vi er dybt bekymrede for, at den centrale auditfunktion nedlægges uden en tydelig plan for og ressourcer til, hvordan vi sikrer, at socialtilsynene fremadrettet får en fælles vidensopsamling, metodeudvikling og afrapporteringspraksis omkring tilbuddene på tværs af de fem socialtilsyn. Vi havde ønsket, at der var blevet redegjort for dette fra politiske hold.
Derfor kan Børnerådet ikke bakke op om forslaget.