Open menu Close menu

Børnerådet støtter op om intentionen om at nedsætte og forebygge brug af alkohol, tobaks- og nikotinprodukter blandt børn og unge, da det er nødvendigt for at beskytte børn og unge imod de veldokumenterede skadevirkninger, som alkohol, tobak og nikotin har (Sundhedsstyrelsen: Hvordan påvirkes teenagehjernen af alkohol?).


Børnerådet så dog gerne, at man i reguleringen gik et skridt længere for at beskytte børn og unge, end der her er forslået. I dette høringssvar understreger Børnerådet derfor, at:

  • der bør indføres en ensartet 18-års aldersgrænse for køb af alkohol.
  • alle steder, hvor børn og unge ofte færdes, bør være damp- og røgfrie.
  • det skal være forbudt at målrette alkohol, tobak og nikotin til børn og unge gennem placering, emballage eller smag.
  • det er afgørende, at den beskyttende lovgivning håndhæves, hvorfor det er en god idé at styrke kontrol og sanktionsmuligheder.

Høringsbrevet nævner derudover en påtænkt ændring om at give sikkerhedsstyrelsen lovhjemmel til at føre kontrol på sociale medier og i lukkede grupper, hvilket ikke indgår i høringen. Børnerådet mener, at også denne ændring skal indgå i en høringsproces.


Der bør indføres en ensartet 18-års aldersgrænse for køb af alkohol
Med lovforslaget vil det fremadrettet ikke være muligt for 16 -17- årige at købe drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på over 6. Samtidig vil der i særlige nattelivszoner i detailhandlen blive indført et forbud mod salg af alkoholholdige drikkevarer til unge under 18 år i tidsrummet mellem kl. 22 og kl. 08. Lovforslaget vil også indføre begrænsninger i forhold til, hvor alkoholholdige drikke i detailhandlen må placeres.


Børnerådet bakker op om, at man fremadrettet vil forhindre, at alkoholholdige drikkevarer målrettes børn og unge ved at placere dem, så de for eksempel står ved siden af slik og chips. Vi ser det samtidig som et skridt i den rigtige retning at sænke grænsen for alkoholvolumenprocenten for drikkevarer, som er mulige at købe som 16-17-årige. Børnerådet så dog helst, at man indfører en ensartet 18-års aldersgrænse for køb af alkohol, så den i højere grad flugter med Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at børn og unge ikke bør indtage alkohol (Sundhedsstyrelsen: 10-4, Sundhedsstyrelsen anbefalinger om alkohol).


Den foreslående lovændring vil betyde, at man fremadrettet skal forholde sig til alder, alkoholvolumenprocent, tidspunkt og butikkens lokation forud for at vurdere, om et køb er lovligt. Reglerne risikerer at blive både komplicerede og uigennemskuelige. En ensartet 18-års grænse vil være enkel at forholde sig til og samtidig beskytte børn og unge bedre mod skadevirkningerne af alkoholforbrug og eventuelle afledte skader (Sundhedsstyrelsen: Hvordan påvirkes teenagehjernen af alkohol?).


Alle steder, hvor børn og unge ofte færdes, bør være damp- og røgfrie
Med lovforslaget etableres der flere røg- og dampfrie miljøer. Der indføres et krav om etablering af damp- og røgfrie zoner på større sportsstadioner, mens kommunalbestyrelser fremadrettet får mulighed for at beslutte, at legepladser skal være røgfri. Loven og reglerne ensrettes, så det fremover er samme lovgivning og regelsæt for damp- og røgfrie miljøer, som gælder både cigaretter, e-cigaretter og opvarmede tobaksvarer.

Børnerådet havde gerne set, at lovforslaget var mere ambitiøst, når det gælder udvidelsen af damp- og røgfrie miljøer. Røg og dampe er fyldt med skadelige partikler, og vi ved, at børn er særligt sårbare over for disse (Sundhedsstyrelsen: Ren luft til ungerne – Beskyt børn mod tobaksrøg). Derfor bør de steder, hvor børn færdes, som udgangspunktet altid være damp- og røgfrie. Det gælder også legepladser, og derfor bør det ikke være op til kommunalbestyrelsen, om de skal være røgfrie – det bør være et lovkrav.

Befinder man sig på et sportsstadion, bør det ikke være nødvendigt at foretage et aktivt valg om at opsøge en røgfri zone. Røgfrie områder bør være standarden, og så kan de, som måtte ønske det, vælge at opsøge et område, hvor det er tilladt at ryge. Dette vil medvirke til, at rygning bliver mindre synligt for børn og unge, hvilket i sig selv har en forebyggende effekt (Sundhedsstyrelsen: Forebyggelse af rygestart). Børnerådet så gerne, at endnu flere steder, hvor børn og unge ofte færdes, inkluderes i lovforslaget og gøres røgfri. Det kunne for eksempel være gågader, busstoppesteder og lignende.

Afsluttende mener Børnerådet fortsat, at det er stærkt problematisk, at dagplejere ikke fuldt ud er inkluderet i bestemmelserne om at være damp- og røgfrie. Skulle man følge Sundhedsstyrelsens vejledning til forældre, så burde alle rum i huse, som benyttes til dagpleje, være damp- og røgfrie i alle døgnets timer. Ifølge Sundsstyrelsen kan partiklerne ikke luftes ud, og det er ikke muligt at begrænse spredning af partiklerne ved at holde rygning til enkelte rum, som ikke aktivt benyttes som lege- eller opholdsrum for børn (Sundhedsstyrelsen: Ren luft til ungerne – Beskyt børn mod tobaksrøg).


Opbakning til at nikotinposer med frugtsmag forbydes
Med lovforslaget styrker man regulering af tobakssurrogater som for eksempel nikotinposer. Dette sker ved at forbyde fremstilling, indførsel, køb og salg med mere af produkter, som enten har for højt nikotinindhold, eller som indeholder ulovlige aromaer. Fremadrettet må kun tobaks- eller mentolaroma benyttes, og der vil kunne fastsættes grænser for nikotinindholdet.


Børnerådet tilslutter sig de forslåede ændringer og finder det positivt, at tobakssurrogater ikke fremadrettet vil kunne målrettes børn og unge gennem smag og aromaer, som er en af de kendte metoder, hvorpå nikotinprodukter kan gøres spændende og tillokkende for børn og unge (WHO: Hooking the next generation: how the tobacco industry captures young costumers).


Vigtigt og forbyggende at emballage skal være ensartet og uinteressant
I lovforslaget indgår det, at emballagen på tobakssurrogater og udstyr til opvarmet tobak skal standardiseres på lige fod med andre tobaksprodukter. Det gælder både design og mængdekrav. Mulighederne for standardisering af andre tobaksprodukter udvides, så Sundhedsstyrelsen også kan fastsætte nærmere regler om ensartning af selve cigaretten, filteret eller papiret.


Børnerådet bakker op de forslåedes ændringer, da erfaring viser, at produktdesignet er en anden metode til at gøre produkterne mere tiltrækkende for børn og unge (WHO: Hooking the next generation: how the tobacco industry captures young costumers).


Styrket kontrol og sanktionsmuligheder giver bedre muligheder for at håndhæve lovgivningen
Lovforslaget vil give flere beføjelser til både Sikkerhedsstyrelsen og Forbrugerombudsmanden. Sikkerhedsstyrelsen får mulighed for at foretage udenretlig konfiskation af ulovlige tobaks- og nikotinprodukter, Forbrugerombudsmanden får mulighed for i sit kontrolarbejde at benytte skjult identitet, og de får begge mulighed for at udstede administrative bødeforlæg. Lovforslaget vil også skærpe sanktionerne for at overtræde reglerne om salg af ulovlige tobaks- eller nikotinprodukter eller om salg til mindreårige.
Børnerådet mener, det er meget vigtigt, at reglerne, der skal beskytte børn og unge mod tobaks- og nikotinprodukters skadelige virkninger, håndhæves effektivt. På den baggrund bakker Børnerådet op om ændringerne.

I følgebrevet til lovforslaget angives det, at man parallelt med høringen vil indarbejde et lovmæssigt grundlag for Sikkerhedsstyrelsens kontrol af markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter på sociale medier og i lukkede grupper. Børnerådet finder det også her afgørende, at man ikke via sociale medier kan omgå den regulering, som beskytter børn og unge mod tobaks- og nikotinprodukter.

Dog stiller Børnerådet sig kritisk over for den proces, der er lagt op til. Den konkrete måde, hvorpå man indfører det lovmæssige grundlag for Sikkerhedsstyrelsens kontrol, bør sendes i høring, således at børne- og ungeorganisationer og den brede offentlighed har mulighed for at kommentere på det.

Det skal gøres tydeligere, at proxysalg er forbudt
Med lovforslaget tydeliggøres det, at myndige personer ikke må sælge alkohol, tobaks- eller nikotinprodukter videre til andre, som er under aldersgrænsen. Børnerådet bakker op om den foreslåede ændring.

Børnerådet ser frem til at følge udmøntningen af lovforslaget og står til rådighed for rådgivning om yderligere tiltag for at beskytte børn og unge mod følgeskader fra alkohol, tobaks- og nikotinprodukter.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Børn og unge skal beskyttes mod brug af tobak, nikotin og alkohol, og det kræver endnu flere og skrappere tiltag

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Del II af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)
Sundhed og trivsel

Styrket alderskontrol beskytter børn og unge

Børnerådets bemærkninger til Høring over to ændringsbekendtgørelser – forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol).
Sundhed og trivsel

Indtil kommunalt tilbud til børn og unge i mistrivsel står klar, skal de sikres hurtig hjælp andre steder

Børnerådets bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Etablering af lettilgængeligt kommunalt behandlingstilbud til børn og unge med psykisk mistrivsel og symptomer på psykisk lidelse)
Sundhed og trivsel

Forældres adgang til børns helbredsoplysninger skal altid være til barnets bedste

Børnerådets bemærkninger til høring over lovforslag om bedre digital forældreadgang til børns helbredsoplysninger, indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger samt etablering af Nævnet for sundhedsapps
Sundhed og trivsel