Open menu Close menu

Ændringen indebærer, at det fremover skal være muligt for den forælder, som bor på krisecenter med sit  barn, at træffe beslutning om skoleskift uden den anden forældremyndighedshavers samtykke, såfremt det kan godtgøres, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold fra den anden forælder, og såfremt det er påkrævet af hensyn til barnets sikkerhed og velfærd.


Børnerådet mener, at hensynet til barnets sikkerhed skal komme i første række. Hvis det kan godtgøres, at der er risiko for barnets sikkerhed, anerkender vi, at et skoleskift uden den anden forælders viden, kan være det rigtige. Det er dog vigtigt, at skoleskiftet sker til barnets bedste. I forbindelse med ophold på et krisecenter er barnet i en forvejen sårbar situation, og det er vigtigt, at der skabes så meget stabilitet og tryghed omkring barnet som overhovedet muligt. I det omfang det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan en fortsat skolegang bidrage hertil. Børnerådet appellerer derfor også til, at muligheden for midlertidig fratagelse af den anden forælders rettigheder i medfør af folkeskoleloven kun benyttes i tilfælde, hvor der er en konkret sikkerhedsrisiko for barnet ved at fortsætte sin hidtidige skolegang. 


Såfremt opholdet på et krisecenter skyldes vold eller trusler om vold fra den anden forælder, og såfremt det er til fare for barnets sikkerhed og velfærd at fortsætte sin hidtige skolegang, bør der være en særlig opmærksomhed på, at et ophold på et krisecenter er af midlertidig karakter, og at en eventuel beslutning om et skoleskift træffes med blik for den tid, der rækker ud over barnets ophold på krisecentret. Der bør desuden være en særlig opmærksomhed på at inddrage barnet, så beslutningen om et eventuelt skoleskift beror på en samlet vurdering af barnets bedste. 


I Børnerådet ser vi gerne, at Social- og Boligstyrelsen udarbejder vejledningsmateriale til krisecentrene, så det sikres, at loven administreres efter hensigten og altid til barnets bedste. 


Det er desuden Børnerådets anbefaling, at det kortlægges, om der er brug for en lignende lovændring eller tiltag på dagtilbuds- og ungdomsuddannelsesområdet.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Ny undersøgelse: Folkeskolen svigter elevernes ret til medbestemmelse

Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark offentliggør i dag rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Danmark dumper i medbestemmelse i undervisningen

Sammen med Caroline Hermansen, formand for Danske Skoleelever og Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark kalder Børnerådets forperson Bente Boserup på mere medbestemmelse i undervisningen i et fælledebatindlæg bragt i Berlingske i forbindelse med lanceringen af rapporten: Medbestemmelse i undervisningen - fra elevernes perspektiv.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i skolen – fra elevernes perspektiv

I samarbejde med Unicef Danmark og Danske Skoleelever har vi spurgt 1800 skoleelever i 7.-9. klasser landet over, hvordan de oplever at gå i skole, og hvordan de oplever at blive inddraget i undervisningen.
Skole og uddannelse

Medbestemmelse i undervisningen: Vestre Skole i Grindsted inddrager eleverne gennem projektbaseret læring

Siden 2022 har Vestre Skole i Grindsted arbejdet med Playful Learning. Eleverne er nu medskabere af undervisningen, som foregår tværfagligt og projektbaseret. De er selv med til at bestemme alt fra emne til form og produkt.
Skole og uddannelse