Børnerådet støtter ambitionen om at sende et signal om, at børn som udgangspunkt ikke skal anvende eller eksponeres for digitale redskaber, mens de er i dagtilbud eller i private pasningsordninger.
Børns hverdag i dagtilbud og private pasningsordninger skal være præget af pædagogiske udviklingsmiljøer, der aktivt bidrager til børns trivsel, udvikling, dannelse og læring. Da vi ikke har forskning, der dokumenterer, at digitale redskaber bidrager positivt hertil, mener vi ud fra et forsigtighedsprincip, at det er fornuftigt at begrænse brugen af digitale redskaber. Her har vi særligt for øje, at digitale redskaber kan tage tid fra aktiviteter og interaktioner, som er afgørende for børnenes udvikling.
Børnerådet ser dog også positivt på, at forslaget ikke begrænser det pædagogiske personale i at anvende digitale redskaber, når det er konkret fagligt begrundet, i arbejdet med børn fra tre år og op til skolestartsalderen. For denne aldersgruppe kan digitale redskaber i nogle tilfælde bidrage til at tilvejebringe viden og forståelse for emner og interesser, som optager et barn eller en børnegruppe. At det er muligt, for denne aldersgruppe sammen med det pædagogiske personale, eksempelvis at søge information og få svar kan være med til at understøtte oplevelsen af at blive hørt og set i ideer og nysgerrighed – og det påvirker børns engagement positivt.