HØR GODT EFTER!
Børnehavnebørn i KulturCrews i Holbæk
I forbindelse med en teaterfestival har Holbæk Kommune inddraget skole- og børnehavebørn som praksisudviklere i KulturCrews. Børnehavernes MiniKulturCrews har været værter for lokale forestillinger og stået for alt fra invitationer og forplejning til lyd og lys.
Denne film er en del af en række film om børneinddragelse, som Børnerådet har produceret i samarbejde med fotograf Jonas Normann. Filmene præsenterer gode eksempler på vellykket børneinddragelse i danske kommuner.
Børneinddragelse er at inddrage børns egne artikulerede holdninger, oplevelser og ønsker i individuelle såvel som kollektive forhold. Inddragelse rummer samtidig det at give barnet et refleksionsrum, hvor det bliver set, mødt og forstået, og hvor det bliver spejlet, får nye perspektiver og får konkret viden. Det er væsentligt, at børnenes modenhed, evner, livssituation, sårbarhed og/eller udfordringer anerkendes og afspejles i inddragelsen.
For at man kan tale om reel børneinddragelse, er det væsentligt, at de voksne bliver klogere gennem samspillet med børnene ved at lytte til dem og handle på den baggrund. Det kan fx være i forbindelse med udviklingen og evalueringen af kommunale praksisser.
På nogle områder er børneinddragelse skrevet direkte ind i dansk lovgivning. For eksempel fremgår det af serviceloven, at barnet har ret til at blive inddraget i sin egen sag. FN’s Børnekonventions artikel 12 slår dog fast, at børn har ret til at blive hørt i alle forhold, der vedrører dem. Dermed har børn også ret til at blive inddraget i udformningen af rammerne for deres liv og hverdag.