Open menu Close menu

Medbestemmelse i undervisningen

Børn har ret til at blive inddraget i skolen. FN’s Børnekonvention forpligter os på at give børn indflydelse på deres liv og hverdag, og i folkeskolens formålsparagraf står der, at skolen skal forberede eleverne til deltagelse, og at skolens virke skal være præget af demokrati. Derfor har Børnerådet i samarbejde med Danske Skoleelever og UNICEF Danmark spurgt skoleelever landet over om deres oplevelse af medbestemme i undervisningen i den hidtil mest omfattende spørgeskemaundersøgelse af emnet.

Path 2

Ny undersøgelse: Folkeskolen svigter elevernes ret til medbestemmelse

Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark udgiver sammen rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.

Med input fra over 1.800 elever viser undersøgelsen en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres mulighed for medbestemmelse i undervisningen. 

Læs rapport

Film: Vestre Skole i Grindsted inddrager eleverne gennem projektbaseret læring

Path 2

Anbefalinger til styrket medbestemmelse i undervisningen

Til ekspertgruppen for fagfornyelsen

Anbefaling 1: Skriv medbestemmelse i undervisningen
ind i beslutningsgrundlaget til forligskredsen.

Til politikere

Anbefaling 2: Skriv medbestemmelse ind i opdraget til fagudvalgene.

Anbefaling 3: Fokusér på elevinddragelseskompetencer i evaluering af læreruddannelsesreform.

Anbefaling 4: Prioritér og investér i forskning og udvikling af læringsmaterialer om medbestemmelse i undervisningen.

Til fagudvalgene, der skal udvikle folkeskolens nye fagplaner

Anbefaling 5: Udvikl en inddragelsesdidaktik for alle fag. 

Anbefaling 6: Involvér eleverne i udviklingsarbejdet med de nye fagplaner. 

Til professionshøjskolerne

Anbefaling 7: Prioritér elevinddragelseskompetencer på læreruddannelsen og efter- og videreuddannelse. 

Til skoleledelserne

Anbefaling 8: Prioritér inddragelse og medbestemmelse
i skolekulturen og det faglige fundament for skolen.