Medbestemmelse i undervisningen
Børn har ret til at blive inddraget i skolen. FN’s Børnekonvention forpligter os på at give børn indflydelse på deres liv og hverdag, og i folkeskolens formålsparagraf står der, at skolen skal forberede eleverne til deltagelse, og at skolens virke skal være præget af demokrati. Derfor har Børnerådet i samarbejde med Danske Skoleelever og UNICEF Danmark spurgt skoleelever landet over om deres oplevelse af medbestemme i undervisningen i den hidtil mest omfattende spørgeskemaundersøgelse af emnet.
Ny undersøgelse: Folkeskolen svigter elevernes ret til medbestemmelse
Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark udgiver sammen rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.
Med input fra over 1.800 elever viser undersøgelsen en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres mulighed for medbestemmelse i undervisningen.
Læs rapportAnbefalinger til styrket medbestemmelse i undervisningen
Til ekspertgruppen for fagfornyelsen
Anbefaling 1: Skriv medbestemmelse i undervisningen
ind i beslutningsgrundlaget til forligskredsen.
Til politikere
Anbefaling 2: Skriv medbestemmelse ind i opdraget til fagudvalgene.
Anbefaling 3: Fokusér på elevinddragelseskompetencer i evaluering af læreruddannelsesreform.
Anbefaling 4: Prioritér og investér i forskning og udvikling af læringsmaterialer om medbestemmelse i undervisningen.
Til fagudvalgene, der skal udvikle folkeskolens nye fagplaner
Anbefaling 5: Udvikl en inddragelsesdidaktik for alle fag.
Anbefaling 6: Involvér eleverne i udviklingsarbejdet med de nye fagplaner.
Til professionshøjskolerne
Anbefaling 7: Prioritér elevinddragelseskompetencer på læreruddannelsen og efter- og videreuddannelse.
Til skoleledelserne
Anbefaling 8: Prioritér inddragelse og medbestemmelse
i skolekulturen og det faglige fundament for skolen.